" Changing for good is not a sin. Though it will cost you blood and tears for a start." - Sun , Versus ; Hlovate

Thursday 9 August 2012

10 malam terakhir , malam syahdu


Alhamdulillah segala puji bagi Allah S.W.T. Tuhan yg menciptakan seluruh alam ini..selawat dan salam buat Baginda yg kita cintai Nabi Muhammad s.a.w. , ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya serta orang-orang yg mengikutinya sehinggalah alam ini dimusnahkan oleh Allah S.W.T.

kakanda adinda yg saya kasihi sekalian, ketika Rasulullah s.a.w. dijemput ke Sidratul Muntaha sebagai tetamu agung kepada Allah S.W.T. betapa gembira dan bahagia rasa di hatinya kerana dapat bertemu dengan kekasihnya dan takkan ada lagi makhluk yg dapat singgah di tempat tertinggi itu..dan, di situlah Rasulullah s.a.w. menerima anugerah paling agung dan istimewa iaitu PERINTAH SOLAT~

terkesan di hati bahawa kita umat yg sangat beruntung lantaran anugerah yg Rasulullah s.a.w. terima itu..Nabi pulang ke bumi dengan penuh rasa syukur dan gembira kerana itulah satu-satunya ibadat yg bakal menyelamat umatnya dari azab neraka meskipun dirasainya akan bertembung dengan dugaan dan tentangan yg amat besar dari masyarakat jahiliah masa itu..

bila difikirkan memang takkan ada lagi manusia yg akan mendapat anugerah sedemikian dan takkan berlakunya lagi mikraj kepada manusia..

solat tiang agama..memandu manusia ke jalan redha Allah S.W.T. dan merupakan ibadah yg pertama akan ditanya dalam interview dan sesi soal jawab di alam barzakh dan Padang Mashyar kelak..tp, di sebalik anugerah itu semuanya terserah kepada kita semua bagaimana kita memeliharanya dengan sebaik-baiknya..paham ke??

ketika Nabi diangkat ke langit utk menerima solat ianya berlaku di sebelah malam yg sunyi sewaktu manusia sedang tidoq..maka dengan sendirinya solat yg dilakukan di waktu sebegitu pasti mendapat tempat yg sangat2 tinggi di sisi Allah S.W.T..TERTINGGI..masyaAllah tabarakAllah..ketika manusia sedang nyenyak tidur, ada manusia yg sanggup bangkit meninggalkan tempat tidur depa demi menjaga dan memelihara anugerah yg Nabi tinggalkan selain solat-solat lain yg difardhukan..

Allah S.W.T. Maha Mengetahui apa yg hambanya kerjakan, tp Allah Azza Wajalla sengaja bertanya juga kepada Jibril a.s. apakah hambanya sedang buat ketika malam begini..malaikat Jibril pun menjawab bahawa sebahagian depa sedang tidoq, sebahagian depa sedang berbuat maksiat dan amat sedikit dri depa yg sedang solat dan bermunajat kepadaMu~

lalu Allah S.W.T. berkata kepada Jibril a.s. bahawa Dia MENCINTAI org yg bersolat itu dan khabarkan kecintaanNya itu kepada seluruh penduduk langit dan menyenaraikan namanya dalam senarai orang-orang yg mendapat tempat tertinggi di sisiNya..maka seluruh penduduk langit sentiasa menyebut-nyebut nama orang yg sentiasa menjaga solat malam..

kakanda adinda yg saya kasihi sekalian, tidakkah kalian mahu nama kalian sentiasa menjadi sebutan penduduk langit dan mereka sentiasa mendoakan kebaikan untuk kalian..tidakkan kalian teringin menjadi popular dikalangan penduduk langit? best tu! popular kt dunia best takat mane je? kejap lagi dah mampoih spa nk igt? buleh la tahan 2 3 tahon..pastu?? tp cuba bayang klu fofulor di langit sana? bak kata inche gabbana "biar tidak glamour atau dipuja manusia, asal popular di langit tujuh petala" tahu kisah salah satu contoh hamba Allah yg biasa tetapi mempunyai akhlak yg sempurna sehinggakan nama beliau cukup terkenal di kalangan penduduk di langit walaupun nama beliau x diketahui di bumi?? siapakah beliau? nama beliau ialah Uwais Al-Qarni..mantap kosai!!! (bg sesapa yg belum biasa dengaq insyaAllah ada rezeki akan diceritakan kemudian hari)

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, "Allah S.W.T. sayang kepada lelaki yg bangun malam kemudian mengerjakan solat dan akan membangunkan isterinya dan kalau isterinya enggan, dipercikkan air di wajahnya..dan Allah sayangkan perempuan yg bangun malam kemudian mengerjakan solat dan membangunkan suaminya dan jika suaminya enggan, dipercikkan air ke wajahnya.” [Hadis Riwayat Abu Daud]

Allahu Rabbi...jika dengan menghidupkan malam dengan solat sunat sahaja sudah sebegitu tinggi nilainya di sisiNya apatah lagi jika kita sentiasa menjaga solat fardhu 5 kali sehari..x hairanlah jika solat itu diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w., Allah sendiri yg menyampaikannya kepada Baginda Nabi di tempat yg tertinggi kerana nilainya sangat tinggi..klu ibadah lain semua menerusi perantara malaikat Jibril a.s. perasan x?? xkn saja2 Allah angkat nabi p langit dalam satu malam menerusi 'kenderaan paling laju' ketika itu (sehingga ke hari ini xdak sapa lg boleh beat BURAQ, kelajuan cahaya kot..pergerakan sejenak son Goku super saiya tahap ke 15 pon kalah, apetah lagi gear 3rd monkey D. Luffy, Usain Bolt juga pasti teruja jika mengetahui akan hal ini) semata2 nk menerima benda yg remeh? ini menunjukkan betapa tingginya nilai SOLAT..nampak x? SILA NAMPAK!

Allah S.W.T. berfirman, "dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah ’sembahyang tahajud’ padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat Yang Terpuji. [Surah al-Isra' : 79]

sesungguhnya solat malam mempunyai pelbagai kelebihan..Nabi SAW bersabda, “pada tiap malam Tuhan kami Tabaraka wa Ta’ala turun (ke langit dunia) ketika tinggal sepertiga malam yg akhir. Ia berfirman : “barang siapa yang menyeruKu, akan Aku perkenankan seruannya..barang siapa yang meminta kepadaKu, aku perkenankan permintaanya..dan barang siapa meminta ampunan kepadaKu, aku ampuni dia.” [Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim] 


bersempena 10malam akhir Ramadhan ini..marilah sama2 tingkatkan amalan dalam melaksanakan misi mencari malam di mana malamnya dipenuhi keberkatan..malam di mana diturunkan al-Quran..malam yg ditentukan taqdir utk kita pada tahun berikutnya..malam yg diberi nama Lailatul Qadr~ ke cne??
bila? x perlu diketahui secara spesifikny bile kita bakal ketemu dgn malam al-Qadar ini..mungkin klu diberitahu secara jelas hari dimana terletaknya malam al-Qadar ini kita akan mula nervous, berasa resah, gelisah, nak terberak, histeria dan sebagainy..ade sbb mengapa disembunyikan malam al-Qadar ini dan salah satuny adalah kerana supaya seseorang mukallaf itu bersungguh2 berusaha mencari malam al-Qadar sehingga dia mampu memperbanyakkan ibadat lalu dia memperolehi pahala daripada kesungguhannya itu..


seseorang yg meyakini akan datangnya malam al-Qadar maka dia akan bersungguh-sungguh mencarinya pada keseluruhan malam Ramadhan dengan harapan akan berkebetulan dengan malam al-qadar..Allah akan bermegah dengan usahanya ini dengan menyatakan kepada para malaikat bahawa inilah manusia yg pernah kamu katakan bahawa mereka akan melakukan kerosakan dan pertumpahan darah di bumi sedangkan apa yg kamu lihat ialah mereka merupakan makhluk yg kuat beribadat..subhanAllah tabarakAllah..maka nikmat tuhan kamu yg manakah yg kamu dustakan??

kakanda adinda yg saya muliakan, amatlah malang serta rugi besarnya jika peluang keemasan yg Allah sendiri sediakan utk kita, umat nabi Muhammad ini disia2kan sama sekali dgn hal-hal keduniaan yg hny bersifat sementara..kita semakin hampir denganNya..tinggal kita mau atau tidak..muhasabah sejenak

ayuh kakanda adinda yg saya kasihi sekalian, bangunlah ketika manusia sedang tidur kerana Allah S.W.T. menunggu akan kehadiran kalian..pintalah keampunan dariNya nescaya kalian beroleh kemenangan..serulah kepadaNya pengharapan, nescaya kalian beroleh pertolongan dan bimbingan..
sekian, moga ada manfaatnya~





Originally written by : Arif Yaakob

No comments: