" Changing for good is not a sin. Though it will cost you blood and tears for a start." - Sun , Versus ; Hlovate

Saturday 5 January 2013

Drama Tengahari.

Mar = Pieka, mana ikat rambut aku?

Bising-bising Mar selepas bangkit dari tidur, barangkali letih benar berjogging di pagi hari bersama buah hati tersayang tanpa membawa kami.

Pieka = atas meja. 

Pieka juga bersuara keras. Sakit hati barangkali. Sejak tadi dia tidak berjaya untuk cuba bangunkan Mar dari tidur. Mungkin cik gendutnya juga sudah meraung mahu disuap makanan enak. Aku faham itu.

Mar = mana?!

Suara Mar semakin keras. Muka kencang menahan geram.

Pieka = atas meja tu! Kalau tiada aku ndak tau la di mana lagi!

Dan perbualan menjadi semakin tegang. Satu ni membebel-bebel marah bagi kedudukan getah rambut yang kali terakhir dia nampak. Yang sorang muka kencang mencari getah rambut yang belum dijumpai. Aku pandang saja. Aku perhati sorang-sorang.

Suara nyaring menjadi-jadi. Aku letak buku Fizik.

"Sudah kamu dua, diam! Aku tampar karang."

Akhirnya aku bersuara.
Tengahari yang sejak pagi sunyi sepi dipecahkan keharmonian dek suara pergaduhan dua ekor itik ni.
Oh dan mungkin skrip kemarahan itu terhasil daripada gabungan bunyian daripada cik gendut yang belum diisi sejak pagi yang hening tadi. Mungkin ada telepati daripada cik gendut Pieka. Mungkin. Mungkin sahaja.

Drama tengahari di hari Sabtu. Hasil ke-teruja-an ke-tiada-an kelas ganti Kimia yang sepatutnya bermula dari 8.30 pagi sehingga 12.30 tengahari. Dan impaknya semua terus berbaring di atas tilam masing-masing dengan yang gemuk lapar mengalas perut mengunyah biskut gula yang sedikit masuk angin sudah rasanya.

Yah, have a blessed you lazy people.

No comments: